God morgon!! Här sitter jag med en kopp te och har precis varit ute och lyssnat på alla fåglarna som kvittrar och sjunger så fint för mig. Solen är framme och lyser upp det vackra landskapet runt mig och just nu känns det som att detta kommer bli en helt underbar dag!!

 

Jag ska snart ner och sätta fyr i pannan, är väl lika bra att göra det redan nu så slipper jag vänta tills ikväll och gå och lägga mig sent. Ska bära in lite mer småved så att jag kan elda på lite i vedspisen i köket; det är både varmt, behagligt och väldigt mysigt.

 

Jag har kommit fram till att det är väldigt bra att jag inte är mörkrädd. Då hade jag verkligen inte kunnat vara här uppe, mitt ute i skogen, i ett stort hus alldeles ensam. Alla hus, speciellt gamla, låter. Det är bara så och det kommer man inte ifrån. Det knackar till det knäpper och det låter som att någon drar bort en bräda här eller där. Men jag vet precis hur det ska låta i farmors hus och känner igen alla ljud så jag är inte så värst orolig.

 

Mamma har ju faktiskt rätt i en sak. Det är betydligt mer riskfyllt att gå hem genom Lönsboda på natten än vad det är att bo mitt ute i skogen. Så har jag aldrig tänkt på det förr. Jag har inga som helst problem med att springa rundor i Lönsboda när det är natt, vardag som helg. Men jag skulle inte gärna ta en skogspromenad mitt i natten. Och det är inte för att jag är rädd för att någon ska komma och mörda mig eller något sådant, jag menar hallå? Hur stor är den risken att en psykopatisk mördare skulle stå i skogen och vänta på mig liksom? Det jag är ”rädd” för är att stöta på en älg eller ett vildsvin eller liknande som går till attack. Jag vet också att det inte är så vanligt att man stöter på dem för att de springer iväg innan man hinner fatta att de ens var där, men jag skulle verkligen inte vilja möta en arg älg eller komma mellan ett vildsvin och hennes kultingar. NO WAY!

 

Jag tycker faktiskt att det är väldigt mysigt att vara ute i skogen. Visst, under vintern måste man skotta en jäkla massa och sådant och under sommaren ska gräset klippas och i regel finns det en hel del knott på sommaren ute i skogen. Men ändå. Det är så fint att kunna gå ut på morgonen och lyssna på fåglarna eller stå i köket och kika ut och se rådjuren på åkern eller nere vid träden. Det är så himla mysigt så det är knappt inte sant. Alla borde få uppleva detta någon gång i sitt liv tycker jag.

 

Nä, nu har jag inte tid (eller jo det har jag ju egentligen) att sitta här och blogga. Jag ska äta frukost *host* och sedan ner och elda. Jag ska ut en runda och se om fåglarna har mat och se om det är några katter som vill springa ut eller in. Kanske ska jag ta mig en promenad ner till stora vägen och passa på att fota medans jag är ute och går. Det är alltid mysigt, oavsett vilken tid på året det är.

 

Alla ni andra får ha en underbar för och eftermiddag! För det ska jag försöka ha i alla fall :)

Kommentera

Publiceras ej