Sambon hittade Ulf Larsson livlös

Skådespelaren Ulf Larsson blev 53 år.

I går hittades han död i hemmet av sin fästmö Lillemor Torsslow.

– Vi är förtvivlade, jag älskade honom så mycket, säger hon.

Ulf Larsson skickade i går ett sista sms-meddelande till sin älskade. Det var lika kärleksfullt som vanligt:

– Han skrev: ”Välkommen hem lunchen är klar, jag älskar dig”, säger Lillemor.

Men när hon kom till parets bostad i Solna förstod hon att någonting var fel.

– Varje dag brukade Uffe klippa ut hjärtan i rött papper med små kärleksmeddelanden som han satte upp i hissen när jag skulle komma hem. Men i går när jag kom hem så satt det inget hjärta i hissen, då blev jag helt iskall i kroppen.

– Ulf missade det aldrig och visste hur mycket det betyder för mig. Han var väldigt kärleksfull.

Ringde ambulans

På hallgolvet i deras lägenhet hittade Lillemor Torsslow sin Ulf livlös.

Hon ringde ambulans och påbörjade hjärtlungräddning, men Ulfs liv kom inte tillbaka. I stället bar ambulanspersonalen in honom till sängkammaren där Lillemor fick ta avsked av sin fästman.

– Han låg där med våra hundar vid sin sida och jag höll hans hand tills den kallnade.

Lillemors dotter Angelica kom till lägenheten för att vara vid sin mammas sida.

– Vi som älskade honom så mycket var där tillsammans, säger Lillemor.

Dödsorsaken okänd

Ulf Larsson blev bara 53 år. Orsaken till hans plötsliga död är fortfarande okänd, men de anhöriga misstänker hjärtinfarkt eller hjärnblödning.

– Uffe var helt frisk. Det är alldes för tidigt, vi hade planerat ålderdomen tillsammans, säger Lillemor.

Lillemor Torsslow träffade Ulf Larsson första gången för 22 år sedan i Solna centrum. På en invigning hade han uppdraget att lämna en blomsterkorg till den vackraste kvinnan i publiken.

– Då valde han mig, säger Lillemor.

Sedan dröjde nästan 20 år tills de sprang på varandra på Sankt Eriksplan i Stockholm. Från den dagen var de ett par och på nyårsafton 2007 förlovade de sig på en fest hemma hos Bosse Parnevik.

– Det var en underbar kväll och Lasse Holm spelade ”Bella Notte”.

Planerade bröllop

Paret hade egentligen planerat att gifta sig i somras. Men allt jobb kom emellan.

– Eftersom vi båda spelade i Uffes revy bestämde vi att vi skulle gifta oss till jul i stället. Vi skulle ha ett vinterbröllop med släde och allting var klart, säger Lillemor.

Ett år innan de träffades drabbades Ulf Larsson av en hjärnblödning och mådde dåligt. Men efter att han träffat Lillemor återfick han livsgnistan. Han genomgick en beundransvärd viktminskning och gick över till vegetarisk kost.

– Uffe har mått så bra sedan vi träffades. När han var med på Allsång på Skansen i somras sa alla att han såg så fräsch ut. Ulf har aldrig mått så bra i hela sitt liv som han gjorde den här sommaren, säger Lillemor Torsslow.

”Hej älskling”

Allt var som vanligt när hon gick till jobbet i går morse och det dröjde inte länge innan Ulf Larsson skickade dagens första meddelande. Då skrev han: ”Hej älskling, du får inte vara på jobbet. Du måste komma hem till mig, puss och kram, jag älskar dig”.

Lillemor svarade att hon skulle komma hem direkt efter sitt möte klockan ett. När mötet var slut hittade hon meddelandet från Ulf där han skrev att lunchen var klar.

– Han var så otroligt kärleksfull. Jag har så mycket hjärtan överallt som jag har sparat.

– Han spred så mycket glädje omkring sig och nu finns han inte hos mig längre. Vi var så lyckliga och så ska det sluta så här.

Ulf Larsson kallades Uffe av sina kära. Till dem hörde hans stora publik som fick möta honom i allt från barnprogram och tv-sketcher till intima teaterscener

i egna pjäser och revyer. För många kommer han alltid att förknippas med sin roll som gemytlig programledare i ”Söndagsöppet” – och för de yngre genom sitt deltagande i ”Let’s dance”.

Han blev ofta stoppad på stan och hade alltid en stund över.

– Även om vi hade bråttom stannade han upp och pratade. Han gav alltid människor tid, säger Lillemor.

Sista föreställningen

Ulf Larssons sista föreställning blev den i östgötska Åby i lördags. Efter sommarens succé med ”Hjälp jag är med i Uffes sommarrevy”, där Lillemor var med på scen, hade paret blivit ombedda att göra en sista uppsättning.

– Vi spelade för utsålda hus. Uffe var helt överlycklig för att stämningen var så underbar och han fick en massa blommor.

Mångsidig Ulf Larsson hade alltid många järn i elden. Han v



Artikeln är hämtad från www.aftonbladet.se

1 kommentarer

angelica

01 Oct 2009 22:48

RIP

Kommentera

Publiceras ej