Som titeln säger så fick vi ormungar inatt klockan 02:23. Fredrik och jag skulle sova och när han skulle kolla till majssnoksäggen så blev han chockad och såg alla ungarna som lagt sig i ett hörn i burken.
Majssnoksäggen ska ha en värme på 27-29 grader och en dag hade vi glömt dem på värmelampan så de hade stått på den där det var 37-38 grader och Fredrik var säker på att de var döda. Men jag bad honom vänta så att vi fick se om de levde.
Vi hade 16 ägg, ett ägg hade kokt sönder sedan lampolyckan men resten har kläckts och alla lever. En unge verkar inte vara helt frisk så den kanske dör. Men ändå har vi femton ungar av sexton ägg, bra eller hur?
Vi fick en del albinos (de röda) och sedan fick vi två stycken olikfärgade till. Några var bruna med fläckar och de andra svarta med fläckar. De är så små och söta och det var coolt att få vara med om en ormäggskläckning. Det kommer bilder i slutet av inlägget sen.

Man kan inte låta bli att tänka tanken: Om jag blir så glad över en rått eller ormunges födsel, hur glad kommer jag då att bli när mitt egna barn föds i framtiden?

En konstig fråga, men värd att tänkas på. Jag blir lika glad och helt till mig varje gång det kommer råttungar och nu ormungarna. Man tycker dem är söta och man blir helt till sig av glädje och man vet inte vad man ska göra och vill bara skrika ut till världen att KOLLA! VI HAR UNGAR!
Det ÄR en speciell känsla, även om det "bara" gäller sina husdjurs ungar.
Vad tycker ni?

Vi steg upp imorse och åt en god frukost. Sedan gick jag ut med Maja på en lång promenad innan vi skulle åka in till Kristianstad för att göra en del saker. Det var så att Fredrik skulle ha svart färg till sitt bygge, en råtthona och kolla upp efter en galleria. Jag skulle köpa födelsedagspresenter och födelsedagskort när jag var där inne. Nu i juli följer följande år:

4 juli fyller Robin 11 år
6 juli fyller svärmor Maria 47 år
7 juli fyller Jessica 29 år
11 juli fyller pappa 42 år

Jag har köpt ett födelsedagskort till dem alla, en present till pappa och en till Jessica men vad Robin ska få vet jag inte ännu. Jag har också köpt en liten present till mamma som jag hoppas att hon kommer att gilla.

När vi hade fixat med Fredriks ärenden så gick jag inom en viss affär och fixade pappas födelsedagspresent. När det var klart så hämtade vi råtthonan och då passade jag på att köpa hundkakor som är så underbart söta och de ser riktigt goda ut också! jag köpte en hundgodisburk som jag kommer att använda som min burk och inte till hundgodisgrejer utan till mina egna saker.
Väl i Bromölla så fixade vi hem den lilla råtthonan innan vi for till Markislagret där jag fixade födelsedagskorten till alla. Sedan fixade jag en födelsedagspresent till Jessica också och sedan en present till mamma. Vi for till ICA MAXI där vi handlade till middagen som blir kokt morot, palsternacka och majskolv med kokt potatis, hemmagjord sås och lövbiff och även färsk paprika som skivas. Det ska bli gott!

Jag pratade i telefon med Monica och Robin idag och det gjorde mig glad för jag saknar dem så mycket. Tur att jag ska träffa dem nästa vecka då :) Det gör mig glad :)

Sedan kom vi hem igen och Fredrik gick med Maja när jag började med maten. Majskolvarna ska koka rätt länge så jag satte igång dem allra först. Jag skrubbade sedan potatisen och kokade den och delade morötterna och palsternackan och kokade dem också. Jag kryddade och stekte köttet och gjorde en sås på stekflåttet efteråt.
    Maja var som sagt med Fredrik nere i garaget och rätt som det var så var hon borta. Fredrik fick panik, men det visade sig att Maja saknade mig så hon hade gått tillbaka till trappan upp till vår lägenhet. Så hon satt där och väntade tills Fredrik kom och kunde gå upp med henne.
Maten blev ljuvligt god och jag ser fram emot att få vila en stund efteråt och kolla på Katter med klös som jag spelat in på boxen. Det är bra att man kan spela in och kolla på något annat för då slipper man att passa tider och så. Det är praktiskt :)

Efter maten så kom Kalle en sväng för att hämta lite burkar som blivit över sedan innan då jag sorterade knivblad åt honom. Han stannade en liten stund och snackade och det är lika kul som alltid att träffa goa Kalle :)

När Kalle åkt skulle vi ut i skogen bortom Kristianstad för att köpa lite saker till ormarna. Jag och Maja fick följa med och vara kartläsare och det var roligt. Maja älskar ju att få följa med så hon viftade med hela kroppen när vi sa att vi skulle åka bil och att hon skulle få följa med oss.
Vi snurrade rundor en del men vi kom inte helt vilse. Vi fixade med det vi skulle och åkte hem igen där vi fixade lite med ormarna, kollade lite på TV och njöt. Jag ska lägga mig tidigt ikväll och läsa min Kalle Anka som jag köpt idag. Det är nog min favorit tidning, men jag läser många andra också så klart som är bra. HÄLGE är ju otroligt rolig så man håller på att kissa ner sig varje gång man läser den. Sedan har vi ju KNASEN som också är väldigt rolig att läsa, har en bunte med sådana tidningar också som jag läser om då och då. Och några FANTOMEN med.

Nu ska jag vila lite, sen ska jag nog inte göra så mycket mer ikväll, kanske SMS:a lite med andra eller snacka i telefonen en stund med någon. Jag har inte bestämt mig ännnu.

Kolla in bilderna och KOMMENTERA gärna om ni vill och har lust :)
Kram på er!



En vacker himmel som vi har nästan varje kväll utanför vår balkong på baksidan


Så här såg det ut i lådan när Fredrik öppnade den. Verkligen en CHOCK!


Den lille kikar fram försiktigt


En albino


Haha, reklamen den blir rätt komisk när det ligger en orm på den ;)


En dröse med ungar var det här ja


Visst är den söt?


Och inte större än så här är dem heller


Ännu en sötnos på G


Den ena är svrt i fägen och den andra brun, men annars likadana


De värmer sig på värmemattan


Här är ungen vi förlorade under värmelampsolyckan (RIP)


Här kommer en krabat ut ur moderkakan som var inne i ägget


Den fina hundskålen jag köpte


Mycket söt


Majas hundkakor!


Visste ser de otroligt goda ut? Erkänn, ni hade smakat om ni inte visste att det var hundgodis!


Majas kakor fick vila i min burk så länge innan jag fyller den med mina saker :)

4 kommentarer

tompa

29 Jun 2009 21:07

Det var ju söta ormungar ni har fått.Hoppas att dom inte är giftiga.Angående Majas hundkakor,dom ser ju jättegoda ut.Är väldigt likt kakorna man köper på konditori.Mycket fina kort tycker jag.Kramar till dig

Mamma

30 Jun 2009 19:46

Hundkakorna var söta....

Men ormarna, vet jag inte riktigt vad jag ska säga om....

Kramis

Jasmine

01 Jul 2009 14:55

Ormarna var söta..trots att jag inte brukar tycka om ormar så speciellt xD

Moster

02 Jul 2009 16:29

Tjenixen snäckan min. ormarna är häftiga och det är fina färger.Håller med om att reklamen och ormen det var lite kul. Mums vilka goda kakor. Kram moster.

Kommentera

Publiceras ej