Idag skulle vi ha vår allra första föreläsning på högskolan klockan 10:30. Men eftersom jag måste ta bussen in och vara där ute redan tjugo över åtta fick jag sitta i deras cafeteria och bläddra i en Metro tidning och lösa dagen suduko. Vilket ändå resulterade i att jag träffade en från C4 gymnasiet, eller hon gick bild och form som jag men hon var året äldre än mig och det har ju gjort att hon och jag aldrig träffats på C4 utan bara sett varandra.
    När vi väl fick komma in i föreläsningssalen så skulle vi ha denne underbara läraren Göran. Han var sprallig, trevlig, rolig och han pratade non stop! Här skulle inte vi fråga saker inte diskutera utan bara lyssna och ta till oss av vad han hade att säga och föreläsa om. Han drog en massa roliga "exempel" som skulle få oss att minnas bättre. Jag ska skriva upp två av dem som ag gillade mest.

Han menar på att man har möjligheter i ett samhälle men även begränsningar. Man kan göra en del saker men ändå inte allt. Då sa han så här:
"Vi kan skicka ett mail men vi kan inte skriva att vi mötte Bin Laden vid korvkiosken igår för då kommer CSI hem och slår ihjäl dig".

Det andra var att det finns ju väldigt många icke utbildade lärare ute och undervisar på skolor. Men det han menar är att vi skickar inte våra barn till en doktor som inte är utbildad och vi låter inte en som inte är utbildad elnisse att dra elkablar i vårt hus. Men vi låter dem gå till skolan där det finns de som undervisar utan att egentligen vara lärare. Han sa då att en läkare kan ju med kroppens anatomi och det gör ju att han vet vart han ska leta när man kommer in och har ont någonstans på eller i kroppen. Då sa han:
"Bara se på han den där House. Man känner sig trygg med honom för man blir alltid frisk, men han är ett svin".
Och med det menar han att bara för att man är utbildad och kan det man håller på med så innebär inte det att man passar i yrket. Som doktort House som är bäst på allt inom sjukvården och anatomi men som beter sig som ett svin mot allt och alla.
  Och med hela den utläggningen menar han att bara för att man inte är utbildad lärare måste man inte vara en dålig lärare, men är man utbildad lärare är man ändå en bättre lärare.

Han avslutade den föreläsningen med:
"Läxor? Vem tar med sig disken till skolan?"


Nu på högskolan har jag blivit kompis med två tvillingsystrar från Ängelholm. De är väldigt, väldigt trevliga och idag lunchade vi. Eller, de köpte godis och sedan letade vi upp pastavagnen vid skolan och efter det så åkte vi hiss i fem minuter bara upp och ner innan vi hittade rätt våning... Så någon lunch blev det inte riktigt.

Sista "lektionen" var att vi satt i en ring och sedan skulle vi säga vårt namn och vad som var nytt på högskolan sedan igår. Och efter det minglade vi runt, läraren sa åt oss att stanna och vi pratade med närmsta granne i en minut innan vi gjorde om samma sak några gånger.
  Efter det så fick vi dansa armkrok med varandra i fem minuter så vi fick upp flåset en del må jag säga ;)
Och slutligen så skulle vi delas in i våra basgrupper för denna AU1 terminen. Det blev jag och tre mammor över trettiofem från Bromölla, en mamma över trettio från Karlskrona och två tjejer över tjugofem från Karlshamn som hamnade i samma basgrupp. Och vi har redan fått en uppgift som vi ska redovisa nu på måndag. Vi ska även skriva gruppkontrakt som alla ska skriva under med regler och annat som vi i gruppen ska följa, ta foto med bild och ha med telefon nummer, e-post med mera och sedan skicka in till lärarna på skolan. Och vi ska hitta på ett namn till gruppen. Vi är sju flickor, något förslag?


Efter det var det dags att åka hem med stadsbuss och sedan regional buss. Så jag och Alexandra (ena tvillingen) vi åkte dit och sedan köpte jag två små frallehalvor med ost och gurka på. Jag har nämligen bara käkat två smörgåsar och två "bars" med frön och torkad frukt och nu var min mage hungrig och klockan var halv fem och någon annan mat blir det inte före åtta... Men men jag åt dem och fick en massa gaser i magen :(
   Så väl i Lönsboda när jag gick hem fes jag hela tiden... Hehe ;)
Imorse visade mamma en katalog med skit snygga kläder och en av de stora koftorna ska jag köpa :) Jippi!!

Denna tröjan :) Ska jga ha den i denna grå eller i svart?

Och sedan ska jag bara sitta på king och slappna av ikväll, min mage är skit och sedan så är halsen helt åt fanders.

Men kommer jag på mer så skriver jag!
Ha det bra!!

1 kommentarer

angelica

28 Aug 2008 20:43

Grå tycker jag nog. ;)

Kommentera

Publiceras ej